طراحی آموزشی انواع املا #3

۴ خرداد ۱۴۰۰

املای کلمات جا افتاده

این روش به دو صورت حذف کامل کلمه یا حذف بخشی از کلمه به صورت حروف قابل اجراست،به این صورت که دریک متن از پیش تعیین شده بعضی از کلمات یا حروف را جا می اندازیم،سپس از روی متن برای دانش آموزان می خوانیم و حتی کلمه ای که جا افتاده است توسط معلم خوانده می شود.دانش آموزان پس از شنیدن کلمه جای خالی را پر می کنند.

 

املای بدون نقطه

متنی که از قبل آماده شده به تعداد گروه ها کپی گرفته می شود به طوریکه در آن متن نقطه های موجود در کلمات شوند سپس از دانش آموزان خواسته می شود تا متن را نقطه گذاری کنند.

 

املای آبی

در ظرفی پر از آب از دانش آموزان خواسته می شود تا با انگشت کلماتی را که می گوییم بنویسند.

 

نوشتن املا به وسیله آب

یک بطری نوشابه پرازآب شودوازدانش آموزان می خواهیم درحیاط مدرسه به وسیله ی آب برروی زمین بنویسند.

 

املای خوشه ای

معلم یک کلمه می گوید وازدانش آموزان می خواهد که به محض شنیدن این کلمه هرواژه ای که به ذهنشان می رسد را بنویسند.

 

نوشتن املا با استفاده از خمیر بازی

بچه ها کلماتی را که به شکل های مختلف نوشته می شوند یا ارزش معنایی دارند را با خمیر بازی می سازند و آن را روی دفتر یا میز بچسبانند.

 

املای کلمه گمشده

چند کلمه را به صورت صحیح روی تابلو می نویسیم،به دانش آموزان می گوییم که به کلمات توجه کنند.یکی ازدانش آموزان را ازکلاس بیرون می فرستیم و یکی از کلمات را پاک می کنیم تا وقتی دانش آموز وارد کلاس شد ،حدس بزند که کدام کلمه پاک شده است و آن را مجدد بنویسد.

 

املای جای خالی

در این روش یک متنی که از قبل آماده شده را که درآن جای خالی وجود دارد ودرپرانتز جلوی آن متضاد یا مترادف آن نوشته شده است را بین دانش آموزان پخش می کنیم و از آنها می خواهیم که با توجه به پرانتز،جاهای خالی را کامل کنند.

 

املای کارتی

معلم تعدادی کلمه روی کارت می نویسد و جلو کلاس نصب می کند وآنها را می خواند و بعد جمع می کند.سپس از دانش آموزان می خواهدکه کلماتی را که به یاد دارند بنویسند.

 

املای سفره ای

در حیاط مدرسه دانش آموزان به صورت گروهی دو طرف سفره می نشینند.بچه ها ماژیک به همراه داشته باشند.سپس به هر ۲ یا۳ نفریک فعالیت املایی می دهیم واز آنها می خواهیم که روی سفره بنویسند.

 

املای هوایی

ماهی یکبار کلمه ای را روی هوا می نویسیم و سپس از دانش آموزان می خواهیم که آن را بنویسند.

 

موارد بیشتر را در سایت جستجو کنید.

همچنین فایل‌های با کیفیت طراحی آموزشی ابتدایی را از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه 0

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما به بقیه خریداران کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشیم. لطفا دیدگاهی بگذارید و در مورد کیفیت فایل صحبت کنید. بخش‌های الزامی علامتگذاری شده‌اند. *