طرح درس انواع املا #1

۴ خرداد ۱۴۰۰

انواع املا:

۱- املای تقریری: معلم از روی کتاب می‌خواند و بچه ها هم می‌نویسند.(فردی)

۲- املای گروهی: که به چند صورت می‌توان انجام داد:

الف) دانش‌آموزان به گروه‌های چندنفره تقسیم می‌شوند و از هر گروه خواسته می‌شود متنی را آماده کنند از متن هر گروه قسمت‌هایی را انتخاب کرده و به صورت متن پیوسته دیکته گفته می‌شود.

ب) دانش‌‌آموزان را به گروه‌های ۲ الی ۳ نفره تقسیم می‌کنیم و از هر گروه یک نفر املا را می‌نویسد و اعضای دیگر در نوشتن صحیح کلمات با او همکاری می‌کنند و امتیاز نویسنده‌ی املا برای همه‌ی گروه منظور می‌گردد. پیشنهاد می‌شود نویسنده‌ی املا دانش‌آموز ضعیف گروه باشد و بین دو دانش‌آموز دیگر قرار گیرد.

ج) معلم املا را می‌خواند و هریک از اعضای گروه یک خط را مینویسد.( خط اول را نفر اول، خط دوم را نفر دوم و …)

د) گروه‌های کلاس به یکدیگر املا بگویند و بعد آنرا تصحیح نمایند.

متن املای تقریری:

تابستان بود امید با خانواده‌اش تازه به این محله آمده بود او در کلاس سوم ثبت نام کرده بود و هنوز به محله جدید عادت نکرده بود امید همراه پدرش از خانه خارج شد و با دقت به اطراف نگاه می کرد بوی نان تازه می آمد چند نفری در صف نانوایی ایستاده بودند امید و پدرش کمی جلوتر به بازار رسیدند بازاچه تعداد زیادی مغازه و دکان کوچک و بزرگ داشت چندتایی از آن ها و مواد غذایی داشتند امید از  در مقابل قنادی گذشت و به شیرینی هایی که چیده شده بود نگاه می کرد در یک سوی میدان مسجد بزرگی دیده میشد گنبد فیروزه ای و گلدسته بلند آن عظمتی داشت

۳- املای تخته‌ای:که معلم بچه‌ها را پای تخته می آورد و به آنها املا می‌گوید تا روی تخته بنویسند.

۴- املای شنی: دانش‌آموز املا را در سینی یا صفحه‌ایک از شن پوشانده شده است می‌نویسد.

۵- املای تصویری: که باید نام تصاویر را بنویسند.

۶- املا در فضا(هوا): به کمک انگشتان یا وسیله‌ایدیگر املای کلمات خواسته شده را در هوا مینویسد.

۷- روش بگرد و پیدا کن: اگر دانش آموزان در نوشتن کلمات و یا حروفی دچار مشکل هستند( حروف چند شکل و یک صدا، حروف یک شکل و چند صدا) را از داخل متن یا کتاب پیدا کرده و بنویسند.       

۸- املای کامل کردنی: که به صورت تکمیل جاهای خالی به صورت حرف نویسی مثال: با توجه به درس ایران آزاد جاهای خالی را کامل کنید.

آن روز، مو..وع درس ما بود. رسم کلاس ما این بود که هر یک از گروه‌های دانش آموزان ، ابتدا چند دقیقه ای درباره موضوع درس با هم ب..ث و گفت و گو می کردند.

بعد یک نفر به نمایندگی از طرف گروه، سخن می گفت.نماینده گروه «زمان» گفت :« برخی از ما در منا..ق مختلف کشور به زبان مادری و م..لّی خود حرف می زنیم؛ زبان های محلّی ، گنجینه ای با ارزش هستند ولی زبان فارسی ، زبان ملی ما ایرانیان است و برای حفظ میهن، بسیار باا..مّیت است.»

یکی از …ضای گروه« لاله» گفت:« ما می خواهیم درباره ی رزمندگانی صحبت کنیم که در ..ول هشت سال دفاع م..دس، شجاعانه جنگیدند و از و..ن دفاع کردند. شاید شما هم مانند من ، دوست دارید در آینده خلبان شوید .آنها اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک میهن به دست دشمن بیافتد.»

      دست در دست هم دهیم به م..ر              میهن خویش را کنیم آباد

۹- املای آبکی: در یک ظرف کوچک یا بطری که سر آن سوراخ باشد مقداری آب میریزند و سپس املای کلمات خواسته شده را روی زمین مینویسند.

۱۰- املای بی نقطه: متنی راکه تمام نقطه های آن پاک شده به بچه ها می دهیم تا نقطه های آن را در جای مناسب بگذارند.

مثال: با استفاده از متن درس املای زیر را نقطه گذاری کنید.

۱۱- املا به صورت پیدا کردن غلط های املایی: یک متن با غلط های املایی داده می شود تا با توجه به کتاب غلط ها را پیدا کنند.

۱۲- املای خوشه ای: یک کلمه از متن درس در نمودار می نویسند و با صدای آخر آن کلمه دو کلمه ی دیگر از درس پیدا می کنند و می نویسند و این کار ادامه دارد.

 

فایل‌های با کیفیت طراحی آموزشی ابتدایی را از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه 0

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما به بقیه خریداران کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشیم. لطفا دیدگاهی بگذارید و در مورد کیفیت فایل صحبت کنید. بخش‌های الزامی علامتگذاری شده‌اند. *