انواع انشا:
۱- انشا به صورت کلمه سازی:
الف) با حروفی که معلم می دهد بچه ها با آن یک یا چند کلمه می سازند.
مثال: با حروف زیرکلمه چهار حرفی بنویسید که معنی داشته باشد.
ب- غ -م- ن- ت -ه (……………..) ت- ش- ه- ا- د- ر (…………..)
ب) معلم با هجا هایی(ترکیباتی)که می گوید دانش آموز یک یا چند کلمه می سازد.
مثال: گار، ز، آ، مو (…………….) ظت – ح- فا (…………)
۲- انشاء به صورت جمله سازی: با کلمات مختلف جمله بسازند.
مثال: فیروزه ای، گلدسته های، گنبد، داشتند، عظمتی، بلند، آن.
(…………………………………………………………………………………………………………………….)
۳- انشاء به صورت کلمات هم خانواده: با دادن یک کلمه، هم خانواده های آن را بنویسند.
۴- انشاء به صورت کلمات مترادف: مترادف کلماتی که به آن ها داده می شود بنویسند.
۵- انشاء به صورت کلمات مخالف : مخالف کلماتی که به آن ها داده می شود بنویسند.
مثال: از میان کلمات زیر دو کلمه ی هم خانواده و دو کلمه ی هم معنی ( مترادف) پیدا کنید و بنویسید.
فقیر، هلاک ، مایع، محفوظ، نابودی، حفاظت، مقدار،ثروتمند
مخالف: (……………،…………….) هم خانواده: (………….،……………) مترادف: (………….،…………..)
۶- املا به صورت تکمیل بخش های یک کلمه و ساختن کلمه جدید.
مثال: ما+………=……….. ……….+نورد=………..
۷- املا به صورت تداعی معانی: در این املا معلم با گفتن یک کلمه از دانش آموزان می پرسد با شنیدن این کلمه به یاد چه چیز هایی می افتند؟ آنها را بنویسند.
۸- انشای توصیفی: در انشای توصیفی باید به توصیف همه جانبه ی موضوع پرداخت. در انشای توصیفی دانش آموزبا استفاده از حواس وتوجه به جزئیات چیزی که به او نشان داده میشود آنرا درک می کند و مینویسد. وصف باید به گونه ای باشد که خواننده در حال و هوای آنچه وصف میشود قرار بگیرد . اساس موضوع وصفی بر مبنای احساس می باشد دانش آموز باید این توانایی را داشته باشد که از حواس پنجگانه ی خود برای وصف دقیق هر چیز بهره بگیرد.
۹- گزارش نویسی: برخی گزارش نویسی را نوعی انشای نقلی به حساب میآورند وقتی دانش آموزان به گردش علمی میروند معلم میتواند از آنها بخواهد که از آن روز گزارش تهیه کنند.
۱۰- انشای نقلی: در این گونه انشاء دانش آموز به نقل واقعه یا سرگذشت افراد (شاعران، نویسندگان، مخترعان و …) میپردازد.
۱۱- انشای تخیلی: محصول ذهن و ساخته و پرداخته افکار دانش آموز است. این نوع انشاء فرصتی است برای شناخت افکار دانش آموز و گرایشات درونی او. انشای تخیلی باعث تحریک و فعال شدن قوای ذهن میشود.
۱۲- انشای استدلالی: در این شیوه دانش آموز با مقایسه ی دو مفهوم، شباهت ها و تفاوت ها را بیان میکند و به جمع آوری اطلاعات و اسناد و شواهد می پردازد.
۱۳- خلاصه نویسی: که در این روش داستانی برای بچه ها خوانده میشود و یا در اختیار آنها قرار میدهیم و از آنها میخواهیم برای جلسه بعد خلاصه این داستان را در یک یا دو بند یا یک صفحه بنویسند و بیاورند. و یا از آنها میخواهیم در همان سرکلاس خلاصه کنند و بخوانند.
۱۴- خاطره نویسی: از بچه ها خواسته میشود خاطره ای را که در خاطر دارند بنویسند و بخوانند.
فایلهای با کیفیت طراحی آموزشی ابتدایی را از اینجا مشاهده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید